A Million Pictures

Creative Re-Use

3 April 2016
Utrecht, NL - Academiegebouw, Belle van Zuylenzaal

Culturele Zondag: Mini-College “Geprojecteerde wetenschap” & Opvoering “The Journey”

Utrecht-Old CanalIn de april-editie van de Utrechtse Culturele Zondagen is het project “A Million Pictures” met twee bijdragen vertegenwoordigd.

Om 14:15 (herhaling om 15:15) geven Sarah Dellmann en Frank Kessler een mini-college van 15 minuten over hun onderzoek naar het gebruik van toverlantaarnplaatjes in het academisch onderwijs. Onder de titel “Geprojecteerde wetenschap” bespreken zij voorbeelden uit de verzameling toverlantaarnplaatjes van het Universiteitsmuseum Utrecht. Deze plaatjes laten zien hoe wetenschappers 100 jaar geleden hun colleges toelichtten en daarbij ook hun werk in beeld brachten – met behulp van een toverlantaarn.
Om 14:30 is de opveoring van The Journey.  Liselotte Westerterp (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) componeerde deze compositie die een reeks wetenschappelijke lantaarnplaatjes uit de collectie van het Universiteitsmuseum Utrecht begeleidt, welke met een originele toverlantaarn geprojecteerd worden. The Journey voert ons terug naar het Tibet en Mongolië omstreeks 1900, en toont unieke beelden van de Tsjechische fotograaf Paul Popper. Aan het einde kunnen bezoekers zelf een lantaarnplaatje vervaardigen en projecteren.